"ešemka"

ešemka

Ze série vozů čísel 5814 až 5843 (typově shodné vozy Karosa ŠM 11 čísel 273 do 5843, netvoří však souvislou řadu)
Rok výroby 1981
Zařazen do provozu 2. 9. 1981
Vyřazen z pravidelného provozu 27. 6. 1990

Výrobce:
Karosa národní podnik, Vysoké Mýto
Výrobní číslo: 26 610

Délka vozu: 11 135 mm
Šířka vozu: 2 500 mm
Výška vozu: 3 120 mm
Rozvor náprav: 5 500 mm
Hmotnost prázdného vozu: 7 800 kg
Počet míst k sezení/stání: 27/69
Typ motoru: ML 634
Výkon motoru: 154,4 kW (210 k)

Ešemka v roce 1990

V šedesátých letech připravil československý výrobce autobusů Karosa Vysoké Mýto novou typovou řadu autobusů Š-11, která postupně nahradila ve výrobním programu předchozí typ Škoda 706 RTO. Jednalo se o vozidlo zcela nové pokrokové koncepce se samonosnou panelovou karoserií moderního designu a hnacími agregáty umístěnými pod podlahou. Kromě městského, linkového a dálkového provedení byla připravena rovněž článková verze (ŠM 16,5) a trolejbus (T 11) unifikované řady, ale realizovány byly pouze v ověřovacích sériích.

V ostravské městské dopravě dostávají v šedesátých letech autobusy zelenou, vyjíždějí na linky vysloveně souběžné s tramvajovou a trolejbusovou dopravou a posléze získávají rozhodující podíl na přepravních výkonech. Energetické a ekonomické problémy osmdesátých let sice rozmach autobusové dopravy zastavily a rozsah provozu poněkud omezily, přesto si autobusy i nadále zachovávají své významné postavení v systému ostravské hromadné dopravy.

Karosa ŠM 11

Od roku 1967 je vozový park doplňován novým moderním typem ŠM 11, kterého bylo do roku 1981 v Ostravě zařazeno do provozu celkem 441 kusů. Kromě městské verze bylo u Dopravního podniku města Ostravy v provozu rovněž 13 linkových a 4 zájezdové autobusy typů ŠL 11 a ŠD 11. Vprovozu ostravské městské hromadné dopravy se "ešemky" udržely do roku 1990.

Karosa ŠM 11 je dvounápravový třídveřový městský autobus se samonosnou ocelovou karoserií panelové konstrukce s pneumatickým odpružením vlnovcovými pružinami a teleskopickými tlumiči. Šestiválcový ležatý vodou chlazený vznětový motor ML 634 s přímým vstřikem paliva umístěný pod podlahou ve střední části vozu pohání prostřednictvím automatické dvoustupňové převodovky s hydrodynamickým měničem Praga 2 M 70 II zadní nápravu. Sedadla jsou příčná a vozidlo je uzpůsobeno pro jednoslužný provoz v systému bezhotovostního tzv. mechanizovaného odbavování cestujících.

Náš historický autobus Karosa ŠM 11 1630 MOC číslo 5842 pochází z poslední 30 kusové dodávky z roku 1981. Příslušel do garáží Poruba a byl jedním z posledních autobusů tohoto typu v provozu v Ostravě. Vyřazen byl v roce 1990 a následující tři roky zůstal deponován ve své domovské provozovně. Po přesunu do dnes zrušených garáží na Fifejdách se podrobil dílenské opravě. Poprvé byla historická "ešemska" představena veřejnosti u příležitosti stého výročí ostravské městské dopravy v červnu 1994. Nyní je umístěna v garážích na Hranečníku a bývá využívána k různým smluvním a prezentačním akcím.

[Text, fotografie a nákresy jsou převzaty z publikace "Katalog historických vozidel".]