"Barborka"

Barborka

Ze série vozů čísel 18" až 21"
Rok výroby 1922
Zařazen do provozu 9. 1922
Vyřazen z osobní dopravy říjen 1964

Výrobce:
mechanická část: SMMD - Moravsko-ostravská místní dráha
elektrická výzbroj: Österreichische Union Elektrizitiäts-Gesellschaft, Wien

Délka vozu přes spřáhla 10 040 mm
Délka vozové skříně 8 930 mm
Šířka vozové skříně 2 600 mm
Vrchol střechy nad TK 3 400 mm
Rozvor náprav 3 800 mm
Průměr nových kol 820 mm
Hmotnost prázdného vozu 12 000 kg
Počet míst k sezení/stání 32/30
Typ trakčního motoru TM 60
Výkon motorů (hodinový) 2x48 kW

Barborka v roce 1967

Původní vozy čísel 18 až 21 vyrobené v roce 1904 Královopolskou strojírnou měly zajišťovat dopravu na prodloužené trati z Hulvák do Svinova s maximálním sklonem 77,3 ‰. Oproti ostatním provozovaným vozům byly poněkud menších rozměrů, neboť celková hmotnost byla omezena sníženou únosností oderského mostu v Nové Vsi. Z toho vyplývala i nižší obsaditelnost, která činila pouze 32 cestujících, což bylo o 18 méně než u prvních patnácti vozů vyrobených v roce 1901 ve vagónce v Sanoku na území dnešního Polska. To bylo pravděpodobně důvodem jejich předčasného vyřazení v roce 1922 a nahrazení novými, postavenými již v koncepci unifikovaného typu podle série 22 až 25. V nových vozidlech byla použita elektrická výzbroj AEG Union s motory GE 58 A o výkonu 28 kW převzatá z původních vozů, která po osmi letech provozu prošla další modernizací. Nové motory TM 60 dodala firma ČMK, kontroléry P 4 byly z výroby BBC. Došlo rovněž k výměně původních litinových odporů za spirálové s umístěním na střeše vozu. Další vesměs hromadně prováděné provozní úpravy a změny byly obdobné jako u ostatních popisovaných vozů.

Barborka

Své poslední kilometry v osobní dopravě najel vůz číslo 21 v květnu 1964 a od října téhož roku byl přeřazen mezi služební vozy. Potom začala rekonstrukce na tramvaj ostravských dětí. V oddíle byla doplněna zvýšená podlaha pokrytá gumovým kobercem, interiér vyzdoben kreslenými výjevy ze známých pohádek a večerníčků a do schůdků pro pohodlnější nástup a výstup dětí přibyl další stupeň. Celý vůz obdržel pestrý zelenokrémový nátěr s oranžovými doplňky. Podle patronky horníků byla tramvaj pojmenována "Barborka" a svou premiéru měla v prvomájovém průvodu v roce 1965. Během mnohaletého působení se zapsala do srdcí několika generací ostravských dětí.

Poměrně časté využívání však mělo dopad i na technický stav. Proto se v letech 2000 až 2001 podrobil vůz náročné opravě, při které bylo obnoveno zejména elektrické zařízení. Došlo k výměně kabeláže a pro zvýšení bezpečnosti byl doplněn okruh nízkého napětí se statickým měničem a baterií. Původní pantograf nahradil sběrač KE 13 s jednoduchou sběrací lištou získaný z některého ze zrušených vozů řady T. Již při předchozích opravách byl změněn nátěr vozu na modrobílou kombinaci vycházející z městských barev. Jako služební vůz nesl v systému jednotného číslování vozidel v letech 1988 až 2001 číslo 8021. I když se nejedná o typický historický vůz je "Barborka" mezi obyvateli Ostravy velmi populární a je pro ně symbolem staré ostravské tramvaje.

[Text, fotografie a nákresy jsou převzaty z publikace "Katalog historických vozidel".]