Dostavba tramvaje na 7. a 8. porubském obvodě je spjata už se samotným vznikem městského obvodu v šedesátých letech minulého století. Konkrétní plán tramvajové dopravy, která by nahradila dopravní obsluhu tvořenou autobusovými linkami, však dosud nebyl bohužel realizován. Ani po 50 letech existence Poruby nemají její obyvatelé k dispozici přímé spojení tramvají s centrem města.
Je nejvyšší čas na dostavbu tramvajové tratě. Narůstající počet aut nadále zhoršuje dopravní situaci. Z pohledu hustoty obyvatel a poptávky po veřejné dopravě v této části Poruby je navíc využití tramvajové dopravy vysoce efektivní.
Městské aglomerace jako je Ostrava, ale i větší, investují do rozvoje tramvajových sítí. Tramvaje jsou velmi efektivním řešením mobility města (přepravy cestujících). Pro obsluhu sídlištních celků jsou z hlediska přepravní kapacity nejvhodnějším dopravním prostředkem veřejné dopravy. Jsou bezpečné a bezbariérové. Nabízejí udržitelný provoz, nečekají v kolonách a nevytvářejí je. Cestujícím poskytují vysoký komfort přepravy a přispívají k vyšší bezpečnosti silničního provozu.
Tramvají bez hluku
Tramvaj je ekologická
Tramvají bezpečně
Tramvaj nezná kolony
Tramvaj nebrzdí auta
Tramvají do centra (bez přestupu)
Tramvají domů
Tramvají do práce
Tramvají k lékaři
Tramvají na úřady
Tramvají za nákupy
Tramvají do přírody
Tramvají za babičkou
Tramvají za kulturou
Tramvají za sportem
Pro nás prodejce v Globusu by to mohlo přinést více zákazníků. Ta doprava je tady strašná. Lidé sem proto nechtějí jezdit nakupovat.
Jsem důchodce, tak času mám poměrně dost. Už jsem zažil ledasco a vím, že novinkám nelze bránit. Nakonec všichni zjistí, že to pro ně bylo výhodné. Já bych byl nejraději, kdyby tramvaj jezdila už dnes.
Nevím, proč tady už dávno není. Je to standard ekologické a bezpečné dopravy. Ať lidé pojedou za nákupy, lékaři nebo kulturou. Tramvaj v Porubě zvýší životní úroveň i dostupnost chvostu Ostravy.
Myslím, že mluvím za všechny prodejce i zákazníky: Tramvaj tady potřebujeme. Usnadní život všem bez výjimky. Nám přiveze nové zákazníky, zákazníkům zase zlepší dopravní dostupnost. Bude to prospěšné pro všechny.
Bydlím v Mariánských Horách u zastávky tramvaje. Každý den, když jedu do práce, tak si říkám, proč musím přestupovat na autobus. Věřím, že se vše rychle postaví a z Poruby už nebude konec světa.
Vím, že kolegyně si na dopravu opravdu naříká. Někdy musím zavřít dříve, aby mohla na svůj spoj. Dojíždí do Ostravy a věřte, že to nemá jednoduché. Tramvaj by nám všem moc pomohla.
Dostanu se pohodlněji k lékaři, za nákupy a ještě ušetřím čas.
Cestování bez přestupů, v pohodě a pohodlně.
Bude se mi lépe jezdit za vnoučaty i vnoučatům za mnou.
Pohodlnější cesta k lékaři a za nákupy.
Tramvaj je super, už ať tu je. Budu moc ráda. Zjednodušší se mi život.
Dostanu se rychleji do práce. A budu mít častější spoje.
Legenda:
realizováno
probíhá
plán / předpoklad
Systém sbírá data, která slouží k přesnějšímu odhalování „plochých” kol (deformace ideálního kruhového tvaru kola způsobená provozem). Jejich včasné odstranění významně snižuje hluk z provozovaných tramvají.
Systém se skládá ze tří částí. První tvoří instalace sítě unikátních optovláknových senzorů do tramvajové infrastruktury, jejichž snímací metoda je založena na principu vyhodnocení spektrálních změn světla pomocí Braggovské mřížky. Deformace kolejnice při průjezdu tramvajové soupravy totiž způsobuje spektrální změny světla. Ty jsou senzorem zaznamenány a transformovány pomocí vyhodnocovací jednotky. Druhou částí jsou algoritmy na zpracování a vyhodnocení naměřených signálů z pohledu poškození povrchu tramvajového kola. Třetí částí je vizualizace, která zobrazuje stav a varování před defekty tramvajových kol.
Zdroj: Dépéočko 6/2023
Moderní asistenční prvek tramvaje, který významně snižuje riziko a následky mimořádné události.
Antikolizní systém nainstaloval Dopravní podnik Ostrava do všech moderních tramvají Stadler v roce 2023. Systém ochrany funguje ve třech krocích. Nejdříve upozorní řidiče na možnou překážku výstražná ikona na palubním počítači a následně zvukový výstražný signál. Pokud řidič nereaguje, řídicí systém vozidla spustí samočinné brzdění tramvaje.
Antikolizní systém dokáže identifikovat hrozbu střetu na přímé koleji až na vzdálenost 80 metrů. Sleduje přitom nejen pevné překážky, ale také všechny účastníky silničního provozu včetně chodců. Systém při nečinnosti řidiče začne brzdit provozní brzdou tak, aby tramvaj v ideálním připadě zastavila ještě před překážkou, respektive radikálně snížila rychlost, a tím maximálně omezila následky kolize. Podobný systém známe například z osobních vozidel.
Zprovoznění antikolizních systémů přispělo k bezpečnějšímu provozu tramvají. Razantně se tak zvýšila ochrana a bezpečnost cestujících, tramvají i všech dalších účastníků silničního provozu.
Zdroj: Dépéóčko 5/2023
Modernizace tramvajového úseku mezi ulicemi 30. dubna a Valchařská v roce 2023 přinesla do tramvajové infrastruktury další úsek s takzvanou pevnou jízdní dráhou, která výrazně snížuje hluk a vibrace od projíždějících tramvají. Celý úsek má nové trolejové vedení a na nástupišti zastávky Důl Jindřich byla instalována výstražná světla, která upozorňující na blížící se tramvaj. Modernizovaná trať tak cestujícím přináší nejen klidnější a pohodlnější jízdu, ale také přispívá k vyšší bezpečnosti zastávky Důl Jindřich.
V modernizovaném úseku se nachází také nová výhybka, která je unikátní svou konstrukcí v celé České republice. Zajišťuje hladší průběh jízdy tramvajových vozů a snižuje vibrace v okolí křižovatky.
Technologické postupy stavby pevné jízdní dráhy, kdy hlavní nosnou část tvoří dvakrát vyztužená železobetonová deska, oddělená od okolní zeminy antivibračními rohožemi, jsou v tramvajovém světě dobře známy. Ostrava má takových úseků hned několik.
Zdroj: Dépéočko 4/2023
Koncem dubna 2023 začal zkušební provoz šroubovaných odpružených kol tramvají. Již po prvních kilometrech byl znát citelný rozdíl v komfortu jízdy a snížení hluku uvnitř i vně tramvaje. Samotnému testování předcházelo rozhodnutí Drážního úřadu, který jasně stanovil podmínky zkušebního provozu před finálním schválením pro trvalý provoz.
Ve spolupráci Dopravního podniku Ostrava a společností Bonatrans a Škoda Ekova následovala montáž kol na nápravy testovacího vozu s evidenčním číslem 1212, který po technické kontrole a technicko-bezpečnostní zkoušce najel prvních tisíc kilometrů bez cestujících. Dalších padesát tisíc kilometrů nyní najíždí už v běžném provozu s cestujícími.
Nový koncept tramvajových kol přináší zvýšení komfortu cestujících. Díky namontovaným listovým tlumičům BONASILENCE®D emituje tramvaj nižší hladiny hluku.
Dopravní podnik Ostrava společně s bohumínským výrobcem provede během provozování první osazené tramvaje rozsáhlá měření včetně analýzy hluku a vibrací v dalších vybraných lokalitách Ostravy.
Zdroj: Dépéóčko 3/2023
Při projektování a dostavbě tramvajové tratě v Porubě budou použity ty nejmodernější technologie. A to jak v rámci stavby samotného kolejiště, tak i při konstrukci a údržbě jednotlivých tramvajových vozů. Kombinace těchto moderních technických řešení pak výrazně sníží hluk i vibrace, které kolejová doprava způsobuje.
V rámci konkrétních příkladů protihlukových opatření můžeme zmínit podúrovňový soustruh na tramvajová kola v areálu DPO, vkládání pružných prvků do profilu tratě (tzv. rohože a bokovnice) nebo zatravněný tramvajový pás. Po dostavbě budou na porubské trati nasazeny nejmodernější tramvaje vybavené dvojnásobným odpružením každé nápravy a účinným systémem přimazávání kol při kontaktu s kolejnicí.
Dostavba tramvaje na 7. a 8. porubském obvodě je spjata už se samotným vznikem městského obvodu v šedesátých letech minulého století. Konkrétní plán tramvajové dopravy, která by nahradila dopravní obsluhu tvořenou autobusovými linkami, však dosud nebyl bohužel realizován. Ani po více než 45 letech existence Poruby nemají její obyvatelé k dispozici přímé spojení tramvají s centrem města.
Je nejvyšší čas na dostavbu tramvajové tratě. Narůstající počet aut nadále zhoršuje dopravní situaci. Z pohledu hustoty obyvatel a poptávky po veřejné dopravě v této části Poruby je navíc využití tramvajové dopravy vysoce efektivní.
Trasa povede od křižovatky ulic 17. listopadu a Opavská směrem k nákupnímu centru Duha a dále po ulici Průběžná až k obchodnímu centru Globus.
7. a 8. porubský obvod tak získá přímé napojení na páteřní tramvajovou síť včetně přímého spojení tramvají s centrem města.
Původní údaje nezbytné pro posouzení byly zastaralé, bylo tedy nutné je aktualizovat. Byl proveden nový biologický průzkum, aktualizovaly se dopravní modely a v neposlední řadě byly aktualizovány vstupní údaje, jako je například kvalita ovzduší v Ostravě.
Podle aktualizovaného záměru by například u Opavské mohlo vzniknout vícepodlažní parkoviště. Jeho případná realizace by měla pozitivní dopad na stávající zeleň v této lokalitě.
Další podněty pro úpravy projektové dokumentace ve prospěch obyvatel Poruby i životního prostředí vzejdou z posouzení vlivu dostavby tramvajové tratě na životní prostředí.
Úpravy vedení stávajících autobusových linek souvisejí s celkovou koncepcí rozvoje sítě veřejné dopravy v Ostravě.
Každý nový úsek tramvajové trati zároveň zvyšuje šanci, že se zlepší kvalita života lidí, kteří žijí nejen v dané lokalitě, ale i v úplně jiné části města.
Tramvajová doprava prokazatelně produkuje méně hluku než doprava autobusová.
Navíc současné moderní technologie dokáží na rozdíl od autobusů ještě více snížit hluk i vibrace způsobené tramvajovou dopravou na minimum.
Další podněty pro úpravy projektové dokumentace ve prospěch obyvatel Poruby i životního prostředí vzejdou z posouzení vlivu dostavby tramvajové tratě na životní prostředí.
Tramvajová doprava je páteřní sítí veřejné dopravy v Ostravě. Pro hustě osídlenou oblast je tramvaj mnohem vhodnější a efektivnější. Navíc má vetší potenciál pro preferenci před ostatními druhy dopravy. 7. a 8. porubský obvod tak získá přímé napojení na páteřní tramvajovou síť včetně přímého spojení tramvají s centrem města.
Do budoucna počítá Dopravní podnik Ostrava s využitím elektrobusů v rámci dopravní obsluhy uvnitř Poruby.
Dostavba tramvaje v Porubě bude realizována v koridoru stávajících komunikací. Nová výsadba nahradí původní dřeviny všude tam, kde to bude nezbytné, a doplní celkový vzhled porubských ulic i nových zastávek tramvajové tratě.
Návrh nové výsadby bude zpracován na základě doporučení a expertízy specialistů, kteří se věnují rozvoji krajiny a urbanistiky.
Rozvoj automobilové dopravy má svá úskalí (hustota silniční dopravy, parkovací místa, emise, …), která je potřeba v předstihu řešit.
Městské aglomerace jako je Ostrava, ale i větší, investují do rozvoje tramvajových sítí. Proč? Je to jednoduché. Tramvaje jsou velmi efektivním řešením mobility města (přepravy cestujících). Jsou bezpečné a bezbariérové. Nabízejí udržitelný provoz, nečekají v kolonách a nevytvářejí je. Cestujícím poskytují vysoký komfort přepravy a přispívají k vyšší bezpečnosti silničního provozu.
Každá příprava stavby kritické dopravní infrastruktury jako je tramvajová trať budí emoce a vyvolává veřejnou diskuzi. To je naprosto v pořádku.
Každý má právo na svůj názor, důležité je diskutovat k věci a hledat řešení.Po krátkém období menšího komfortu přispěje nová tramvajová trať z dlouhodobého hlediska k lepší kvalitě života v 7. a 8. porubském obvodě.