Proč změna?
-
mění se hybnost obyvatel (kam, proč a kdy cestují)
-
současný stav tramvajové sítě je zastaralý, odpovídající době před 10 lety
-
některé spoje jezdí přeplněné, jiné zase málo vytížené
-
potřeba hledat řešení aktuální ekonomické situace
Linkové vedení, jak ho známe dnes, je s námi takřka beze změny už celou jednu dekádu. Dosud jsme prováděli pouze dílčí změny, nyní se nacházíme ve stavu, kdy již nelze systém tramvají efektivně optimalizovat. Zároveň v síti evidujeme např. nedostatečnou nabídku na hlavních přepravních trasách a předimenzovanost napájecích přepravních relací.
Ve spolupráci se statutárním městem Ostrava a Koordinátorem ODIS jsme proto navrhli nový model tramvajové sítě, který je vytvořen na základě dat, především měření obsazenosti spojů.
V novém systému dominují tři plnohodnotné páteřní linky, které kopírují nejvytíženější přepravní směry a spojují největší sídelní celky(Dubina + Hrabůvka, Zábřeh + Výškovice, Poruba) s centrem města jízdou v hustém intervalu ve špičce 3 - 5 minut (o víkendu 10). Systém dotváří sedm linek z vedlejších přepravních směrů s přestupem na/z páteřní linky. Důležité je také posílení dvou autobusových linek pro zajištění přímého a rychlého spojení městské části Jih s Porubou. Nový systém nám umožní efektivnější rozložení nabízené kapacity a v neposlední řadě také úspory energií, vozů i řidičů a s tím související úsporu provozních nákladů o cca 50 mil. korun ročně v současných cenách.
Co to pro nás znamená?
Ve městě budeme nyní potkávat obdobný počet spojů, které ale bude zajišťovat méně linek s hustým intervalem. Znamená to, že se nám tedy zvýší míra přestupovosti. Důležité ale je, že:
- průměrná doba čekání při přestupu z vedlejšího směru na páteř ve špičku je 1,5 - 2,5 min. (doba čekání se tedy zkracuje)
- průměrná doba čekání při přestupu z páteře na vedlejší směr ve špičku je 5 min. (současný stav tedy zůstává stejný)
- v období se sníženou přepravní poptávkou mají vybrané linky závazné přípoje na navazující linky
- posílení významu autobusových linek č. 48 a 78
-
přestupy bude možné realizovat na bezbariérových zastávkách, najdete na idos.cz označenou touto ikonou
Návrh nového linkového vedení

"Jak mi to teď tedy pojede?"
Je nám jasné, že vás při pohledu na nové schéma tramvajového linkového vedení napadá spousta otázek. Ve spolupráci se společností CHAPS spol. s r.o. jsme připravili speciální verzi vyhledávače spojení, ve kterém si můžete jednoduše sami dohledat, jak byste se nově nejlépe dostali do práce, do školy nebo na pivo.
Vemte prosím v úvahu, že vyhledávač prozatím nepracuje u všech linek s finálními časovými polohami jednotlivých spojů! Konkrétní časy odjezdů se tedy mohou měnit. Neustále na novém modelu pracujeme a optimalizujeme spojení, návaznosti a přestupy.