"ikarus, čabajka"

ikarus

Ze série vozů čísel 4070 až 4073
(typově shodné vozy Ikarus 280 čísel 4001 až 4102)
Rok výroby 1988
Zařazen do provozu 28. 12. 1988
Vyřazen z pravidelného provozu 5. 5. 1999

Výrobce:
Ikarus, továrna na karoserie a autobusy, Budapešt
Výrobní číslo: 280-10-4118-88

Délka vozu 16 500 mm
Šířka vozu 2 500 mm
Výška vozu 3 160 mm
Rozvor náprav 5 400 + 6 200 mm
Hmotnost prázdného vozu 13 000 kg
Počet míst k sezení/stání 57/69
Typ motoru RÁBA-MAN D2156 MT6U
Výkon motoru 162 kW (220 k)

Ikarus v roce 1996

V sedmdesátých letech byla v Československu hledána náhrada za kapacitní soupravy autobusů s přívěsy. Jelikož tuzemský výrobce Karosa n.p. Vysoké Mýto článkové autobusy nevyráběl, jevilo se jako nejvýhodnější řešení zabezpečit jejich potřebu dovozem vozidel z Maďarska od firmy Ikarus. Ta je v různých modifikacích dodávala do většiny zemí východní Evropy i dalších států.

První dva velkoprostorové článkové autobusy Ikarus 280 se v ostravské městské hromadné dopravě objevily v roce 1977 a do roku 1990 bylo Dopravním podnikem města Ostravy zařazeno do provozu celkem 102 těchto vozidel. Převážná část, celkem 93 vozů, byla městského čtyřdveřového provedení, 9 autobusů bylo pro MHD méně vhodného dvoudveřového linkového provedení. Článkové autobusy Ikarus 280 postupně do roku 1981 vystřídaly na nejzatíženějších linkách soupravy autobusů Škoda 706 RTO s přívěsy Jelcz. Od roku 1990 byly Ikarusy v ostravských ulicích nahrazovány tuzemskými článkovými vozidly Karosa. První vůz byl vyřazen již v roce 1982, další následovaly od roku 1986. Poslední "čabajky" vyjely na linky ostravské MHD z garáží na Fifejdách v květnu 2000.

Ikarus 280

Autobus Ikarus 280 je dvoudílné třínápravové článkové vozidlo se samonosnou karoserií a vzduchovým vypružením o délce 16,5 metru. Použitý motor RÁBA-MAN D 2156 MT6U je ležatý vznětový přeplňovaný šestiválec o výkonu 162 kW. Spolu se šestistupňovou mechanickou převodovkou Csepel je umístěn pod podlahou v přední části vozidla a pohání druhou nápravu, což umožnilo řešit třetí nápravu jako řiditelnou. Čtyřdveřové městské provedení nabízí 37 míst k sezení a 103 k stání, dvoudveřové linkové provedení má 57 míst k sezení a 69 ke stání. Původní barevná kombinace bílé s typickou červenohnědou u městské a modrou u linkové verze byla u některých ostravských vozů nahrazována červenobílým a v posledních letech provozu modrobílým barevným řešením.

Linkového provedení, pro městskou hromadnou dopravu méně typického, je i zachovaný historický autobus Ikarus 280.10 evidenčního čísla 4070 z roku 1988. Po celou dobu provozu byl přidělen garážím Hranečník a v provozu jej bylo možno spatřit zejména na linkách 31 a 41. Z pravidelné dopravy byl vyřazen v roce 1999 a po drobných úpravách a obnově nátěru je jako provozuschopný zachován ve stavu po zařazení do provozu.

[Text, fotografie a nákresy jsou převzaty z publikace "Katalog historických vozidel".]

Kroužek přátel MHD Ostrava

Uložit
Nastavení cookies
Tyto stránky používají k analýze návštěvnosti soubory cookie. Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies podle vašich preferencí.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Analytics
Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Pokud vypnete používání analytických cookies ve vztahu k Vaší návštěvě, ztrácíme možnost analýzy výkonu a optimalizace našich opatření.
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout