Tramvajový vlečný vůz č. 218
"brňák"
Délka vozu přes spřáhla | 10 960 mm |
Délka vozové skříně | 9 600 mm |
Šířka vozové skříně | 2 240 mm |
Vrchol střechy nad TK | 2 920 mm |
Rozvor | 3 400 mm |
Průměr nových kol | 635 mm |
Hmotnost prázdného vozu | 7 500 kg |
Počet míst k sezení/stání: | 26/44 |
Ze série vozů čísel 206 až 220 (typově shodné vozy čísel 181 až 220)
Rok výroby 1951
Zařazen do provozu 4. 11. 1951
Vyřazen z osobní dopravy 1. 12. 1982
Výrobce:
Národní podnik Gottwaldovy závody, Královopolská strojírna Brno Královo Pole
Výrobní číslo: 28 924
Společně s motorovými vozy "brňák" byly pro rozšíření vozového parku dodávány do Ostravy stejným výrobcem i vozy vlečné s moderní kovovou stavbou vozové skříně. Prvních pět vlečňáků bylo zařazeno do provozu v srpnu 1942, další dodávky v celkovém počtu 35 kusů následovaly již po válce v letech 1947 až 1951. Vlečné vozy "brňák" se tak staly ve své době v ostravském tramvajovém parku největší skupinou vozidel jednoho typu. Je zajímavé, že dalších šest jen v detailech odlišných vozů dodala Královopolská strojírna v roce 1950 rovněž do Olomouce.
Pro svůj tichý a lehký chod, malou hmotnost, velkou obsaditelnost a nízkou podlahu na plošinách, umožňující rychlý a pohodlný nástup a výstup cestujících, byly v provozu velmi oblíbené. Jedinou zvláštností byla na ostravské poměry užší vozová skříň nevyužívající možnosti širšího průjezdného průřezu. Provozovány byly ve dvou i třívozových soupravách, spojené s různými typy dvounápravových vozů. Setkat se s nimi bylo možné v podstatě na každé tramvajové lince. Jako první byl vyřazen po požáru přístřešku nad 11.–14. kolejí vozovny Křivá v roce 1967 vůz číslo 201, hromadné rušení však započalo až v roce 1976 v souvislosti s dodávkami nových moderních tramvají a rušením příměstských tratí.
V naší sbírce jsou dochovány dva vlečné vozy této série čísel 218 a 219. Popisovaný vůz číslo 218 byl z osobní dopravy vyřazen po zastavení provozu na trati do Hlučína v roce 1982 a až do roku 1991 sloužil jako sklad dřeva a náhradních dílů ve vozovně Ostrava. V témž roce byl vybrán do muzejní sbírky a o dva roky později byla zahájena náročná dílenská oprava, která však není dosud ukončena. Cílem opravy je uvedení vozu do stavu odpovídajícímu prvním letům provozu. Výhledově se počítá, že z renovovaného motorového vozu číslo 35 a vlečného vozu číslo 218 vznikne typická souprava ostravských tramvají z druhé poloviny padesátých let minulého století.
[Text, fotografie a nákresy jsou převzaty z publikace "Katalog historických vozidel".]