Součástí stanice je přístřešek s rozvodnou skříní pro nabíječky, které slouží k nočnímu balancování baterií elektrobusů Dopravního podniku Ostrava (DPO), přes den průběžně dobíjených rychlonabíječkami. Stavba vyšla na 36 milionů korun. Nové stanoviště přispěje k efektivnímu rozložení provozu elektrobusů po městě. Autobusů na baterie má DPO aktuálně 32, 26 z nich je možné dobíjet průběžně.

Na ul. Vítkovická vznikla i nová výpravna a zázemí pro řidiče, kteří zde nově od 1. července 2023 vozy odstavují. Celková délka přístřešku je 111 metrů s šířkou 5,75 metrů.

Domovskou stanici pro část elektrobusů už má DPO vybudovanou v areálu Hranečník, kde je vedle přestupního terminálu umístěno i nabíjecí rameno pro rychlé dobíjení vozů. Ostrava má celkem tři rychlonabíjecí uzly, vedle Hranečníku i ve Svinově a nejnověji na ul. Valchařská, kde jsou od března 2023 v provozu tři nabíjecí ramena. Rychlonabíječky jsou rozmístěné strategicky tak, aby provoz elektrobusů navazoval na tramvajovou síť.

„Ekologie je jedním ze strategických pilířů DPO. Pod názvem Bez dieselu jsme ho proto už před několika lety ukotvili v naší strategii. Zplodiny z vozidel městské hromadné dopravy dýchají i ti, kteří s ní nejezdí, a naše chování má dopad na celé město. Disponujeme dnes třiceti pěti dieselovými autobusy, které slouží pouze jako záloha. Na vhodných linkách jezdí elektrobusy, ostatní pro nás zajišťují CNG autobusy,“ říká generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys a dodává: „Podle zákona musíme mít do konce roku 2025 alespoň 41 % nízkoemisních autobusů a trolejbusů, do konce roku 2030 pak požaduje zákon 60 %, přičemž polovina musí být bezemisní vozidla. Aktuálně evidujeme 66 trolejbusů a 294 autobusů, z nichž je 63 % nízkoemisních a 27 % bezemisních vozů.“

Výstavbu domovské stanice pro elektrobusy na ul. Vítkovická technicky zajišťovalo sdružení Společnost Elektromobilita Vítkovická MSEM-ELMOZ, nabíječky dodala v rámci dodávky elektrobusů společnost Solaris, prostřednictvím subdodávky společnosti Siemens.

Náměstek primátora pro dopravu Břetislav Riger doplňuje: „Ostrava se může pochlubit podobným technologickým zázemím, jakým disponují Curych nebo Berlín. Jsem rád, že právě cestující v našem městě mohou v takové míře využívat ekologickou dopravu.“

Obsluhu mobilního dobíjecího místa je možné si při zjednodušení představit jako skříň na kolečkách, kterou si řidič po nástupišti přiveze k zaparkovanému autobusu. Má pohyblivý přívod od dobíjecí stanice k autobusu a také pohyblivý kabel mezi stanicí a sítí. Napojuje se na zásuvku o napětí 400 V.

Domovská stanice je určena pro autobusy Solaris Urbino 12 electric, kterých má DPO celkem 24. Jejich dojezd na jedno rychlé dobití je cca třicet kilometrů. Každý autobus se za den na trase otočí až dvanáctkrát a po tuto dobu se pravidelně na konečné průběžně dobíjí zhruba deset minut. Poté zajíždí do depa na Hranečníku, nebo nově na ul. Vítkovická na servis nebo noční dobíjení.

Zájemci mohou sledovat pohyb vozidel DPO v reálném čase na našem webu dpo.cz/online